چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
شرکت زنجیره توسعه مس، با ورود به حوزه پایین دست مس می‌تواند به سوددهی بیشتری نسبت به بالادست زنجیره یعنی شرکت ملی مس مواجه باشد و با موازی کاری در حوزه توسعه پایین دست با «فملی» وارد رقابت شود.
کد خبر: ۶۸۳۵۱

تیتر20- شرکت ملی مس اصلی ترین بازیگر این صنعت در کشور است که سابقه ای چند ده ساله در توسعه صنعت مس دارد. شرکتی که با افزایش قیمت جهانی مس تلاش کرد تا بخش زیادی از سود حاصل را راهی توسعه در بالادست و انجام اکتشافات جدید کند.

 
این موضوع باعث شد تا ملی مس در حوزه های مختلف در بخش اکتشاف رکورد شکنی تاریخی داشته باشد و در نماد «فملی» نیز مورد استقبال سهامداران قرار بگیرد.
اما در کنار آن با توجه به تغییرات در بازارهای جهانی و افزایش تقاضا برای فلز مس در سال های پیش رو، شرکت ملی مس به فکر توسعه زنجیره در پایین دست افتاد و برای همکاری با بخش خصوصی اعلام  آمادگی کرده است. این موضوع می تواند به تولید محصولاتی با ارزش افزوده منجر شود و ملی مس بتواند به سمت تولید محصولات مورد نیاز صنایع های تک برود. 


حالا دولت نیز وارد رقابت با شرکت ملی مس شده است. اما چطور؟ با ایجاد شرکت توسعه زنجیره ارزش مس که مدیرعامل فعلی آن مدیر عامل سابق شرکت ملی مس بود. 


درواقع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) با ایجاد این شرکت در زیرمجموعه های خود به مانند اتفاقی که در صنعت فولاد رخ داد، به دنبال توسعه زنجیره ارزش مس است. به نوعی باید گفت که ایمیدرو به دنبال پیاده سازی الگوی مشابه فولاد برای صنعت مس است تا بتواند با توسعه زنجیره ارزش به سوددهی بیشتری دست پیدا کند. 


اما سوال این است که با ایجاد این شرکت، توسعه در شرکت ملی مس محدود می شود و این شرکت به رقابت با فملی می پردازد یا خیر؟


هرچند شرکت جدید چارچوب فعالیت های خود را مشخص نکرده است، اما با توجه به اینکه هر دو مجوعه به دنبال توسعه زنجیره ارزش هستند پیش بینی موازی کاری، چندان سخت و دور از دسترس نیست. در نتیجه دو مجموعه با یکدیگر وارد رقابتی می شوند که می تواند روند فعالیت های شرکت ملی مس را محدود کند. 


شرکت ملی مس که تا به امروز یکه تاز این صنعت بوده است، حالا با رقیب تازه کاری مواجه است که با توجه به الگوی از قبل نوشته شده و همچنین با توجه به زیرمجموعه بودن ایمیدرو می تواند با قدرت بیشتری وارد کار شود.

در نتیجه فملی باید بیش از هر زمان دیگری توسعه در پایین دست زنجیره را در دستور کار قرار داده و آن را توسعه دهد. در غیر این صورت ورود دولت برای توسعه زنجیره ارزش مس می تواند توسعه در شرکت ملی مس ایران را تحت تاثیر قرار دهد. باید دید استراتژی مدیران فملی برای رقابت با این مجموعه جدید به چه صورت است و با چه استراتژی ای سهم خود در توسعه پایین دست را حفظ می کند. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز